Passa på!

Last chance!

Black Friday-sale!

Rubrikerna som gör sitt bästa för att locka oss till köp är många och alla med samma budskap: ”passa på nu innan det är för sent!”
För det är ju en stor del av det som shopping av mode och särskilt reor handlar om – att passa på. Passa på att unna sig något nytt. Passa på att inhandla den där vinterjackan din garderob länge saknat. Passa på – innan plagget sålt slut! Detta blir verkligen draget till sin spets vid reor.
För inte så väldigt länge sedan var det kutym för modeindustrin att lansera ca två större kollektioner om året. En vår/sommarkollektion, och en höst/vinterkollektion. That’s it. Idag har det knappast undgått någon att det inte riktigt ser ut så längre.

Det började med midseasons-kollektioner dvs en lite mindre och mer exklusiv kollektion som lanserades i mitten av säsongen. Numera lanseras delar av kollektioner punktvis under hela året, från de större klädföretagen. Du behöver alltså inte längre vänta på att säsongerna ska skifta, för att kunna hitta nyheter i butikerna. Se den här bloggen som också skriver om shopping.